Het is 26 maart 1828. Een schouwburg in Wenen. Binnen vijf minuten gaat het doek open. De zaal zit vol. 532 plaatsen: volzet! Franz, Kleine Frans, Fransje, Franzerl, Schwammerl, Meester Schubert, Franz Schubert componist en pianist, lolbroek en zwartkijker, allemansvriend en eenzaat is zenuwachtig. Hij heeft gewerkt tot hij erbij neerviel. Zal hij nu eindelijk beroemd worden? Zal hij genoeg geld verdienen om te leven van zijn werk? Zit zijn vader in de zaal? Zal hij nu eindelijk trots zijn? Of Therese? Zou Therese Grob nog weten wie hij is? Nu ze getrouwd is met de bakker? Of Caroline, de gravin von Esterhazy? Binnen 7 maanden is hij dood. En wat dan?

We zitten samen met Franz Schubert in de coulissen te wachten achter het gesloten doek. Zijn gedachten springen driftig naar herinneringen, noten, melodieën en filosofische spinsels over de zoektocht naar een plek in deze wereld. Ondertussen komt de muziek tot leven: letterlijk en figuurlijk. Uit de stapels papier (Franz Schubert schreef in zijn korte leven meer dan

10 000 bladzijden vol muziek) ontstaan figuren, reuzen en demonen. Ze dansen, ze vechten, ze vergaan en stijgen op, voor eeuwig en altijd. Hoe lang is het nog? Nog vijf minuten. Franz is klaar.

Met de biografische muziektheatervoorstelling FRANZERL brengen pianiste Elisabeth De Loore, zanger en acteur Pieter De Praetere en theatermaker Koen Boesman de wonderbaarlijke muziek van Schubert tot leven op kindermaat. Op de scène: een piano, een pianiste, een zanger en bergen papier. De kinderen zitten op de eerste rij om te ervaren hoe muziek ontstaat en duiken mee in een hoofd waar de verbeelding nooit stopt.


Van en met: Elisabeth De Loor, Pieter De Praetere en Koen Boesman

https://www.aardvork.be/franzerl