Volgens Abattoir Fermé had de beroemde toneelschrijver Anton Tsjechov een broer. Of nu ja, een halfbroer. Die óók schrijver was. En de eeuwige nummer twee. Het vergt een groot talent om dat lot te kunnen dragen…

We schrijven 1905. Tijdens een heel erg late nacht – of een heel erg vroege ochtend – komen een gevierde ballerina, een Nederlandse acteur en de grande dame van het Russische theater samen in Wisjni Nowgarad om daar, onder de bezielende leiding van regisseur Ewelina, het kersverse meesterwerk van Danny Tsjechov te repeteren: De Kersenvla. 

Danny Tsjechov
Danny is de typische underdog. Hij moet met lede ogen toezien hoe grote broer Tsjechov er met zijn idee voor De Albatros vandoor gaat en succesvol uitwerkt tot De Meeuw. Danny’s Tante Olga transformeert volgens dezelfde slinkse truc tot Oom Wanja, en Twee broers en een baby
werden Drie zusters. Toegegeven, Anton had de betere titels.

Liefdesbrief en parodie
Met De Kersenvla waagt Abattoir Fermé zich aan een voorstelling over iets wat ons nauw aan het hart ligt: Theater. Regisseur Stef Lernous maakte tegelijkertijd een liefdesbrief aan en een parodie op de theatermaker, en een ode aan het acteren, met een bonte stoet personages. Hij baseert zich losjes op de echte Tsjechov en, in de verte, diens Kersentuin.

"De Kersenvla is een knotsgekke komedie over het aandoenlijkste aller huisdieren: de underdog. ★★★★” - De Standaard 


Tekst en regie: Stef Lernous
Spel: Kirsten Pieters, Ellen Sterckx, Chiel van Berkel, Tine Van den Wyngaert, Louis van der Waal.
Decor- en lichtontwerp: Sven Van Kuijk
Techniek: Thomas Vermaercke, Aaron Bruyninckx 
Productie: Abattoir Fermé in samenwerking met kunstencentrum nona 
Met de steun van: de Vlaamse Gemeenschap en stad Mechelen.
 

https://www.abattoirferme.be/