Film, muziek en theater vinden elkaar in een schalkse satire op macht. 

In ‘Dagboek van Gloemov’ (1923) drijft de controversiële Russische filmregisseur Sergei Eisenstein schertsend de spot met de hypocrisie van de Russische aristocratie. De surrealistische montage en door Chaplin geïnspireerde commedia dell’arte is een clownesk commentaar op de grootheidswaanzin. I SOLISTI speelt er livemuziek bij van de jonge componist Jasper Charlet.

Met ‘Octet for Wind Instruments’ (1923) van Igor Stravinsky laat I SOLISTI de onvrede met het Russische regime subtiel verder klinken. De volbloed neoclassicistische muziek ademt orde, rust en balans. Als ware het een dekmantel voor Stravinsky’s eigen turbulente vertrek uit zijn vaderland in 1910.

Mauricio Kagel was een eersteklas schenenschopper en meester in de ironie. In ‘Der Tribun’ (1979) - een hoorspel voor politiek redenaar, marsklanken en luidspreker - zette hij het politieke populisme in zijn hemd met hoempapakoper en schuinsmarcheerdersmuziek. Jan Decleir schittert in zijn rol als hedendaags volksmenner. Zijn betoog, op tekst van Dimitri Verhulst, is er één op het absurdistische af, met snedige verzen en dubieuze zinspelingen, de komst van een nieuw tijdperk bejubelend: ‘De toekomst wenkt, de lucht klaart op en zelfs de rozen kleuren blauw. Morgen, morgen is van mij en jou.’  

 

Details van het programma:
 

1.         Igor Stravinsky ‘Fanfare for A New Theatre’ voor 2 trompetten (ca. 30 seconden)

2.         Igor Stravinsky ‘Octet for wind instruments’

3.         ‘Dagboek van Gloemov’ – film van Sergei Eisenstein met muziek van Jasper Charlet

4.         Mauricio Kagel - Der Tribun / Jan Decleir op tekst van Dimitri Verhulst

5.         Nieuw werk van Jasper Charlet – Octet

 

Concept: Francis Pollet

Spel: Jan Decleir

Tekst:  Dimitri Verhulst

Muzikale uitvoering:  11 muzikanten

Productie: I SOLISTI en Cinema Plaza

www.isolisti.be