Johannes: de mens (in) Brahms

Johannes Brahms is een icoon. Zeg Johannes, en je weet dat het om Brahms gaat. De opvolger van Beethoven, de sobere man die ernst hoog in het vaandel droeg, voorvechter van de klassieke tradities, innige vriend van de Schumanns. Maar hoe goed kennen we Brahms echt? Hoe dicht laat hij ons bij zich komen in zijn muziek? 

Kom, kom wat dichter: daar zit hij, in zijn werkkamer. Kijk over zijn schouder - waar werkt hij zo intens aan? Waarom die droeve blik in zijn jonge ogen? Eerst zijn moeder, dan zijn goede vriend en mentor Robert Schumann: hij verloor twee dierbaren... 

De dood van zijn naasten tekende Brahms - maar zorgden ook voor één van zijn mooiste werken. Gebogen over zijn schrijftafel, vol verdriet om zijn verlies, wilde Brahms toch muziek schrijven die houvast zou bieden: hoop voor de nabestaanden, troost voor de levenden - en geen sombere treurmars voor de doden. Aanvankelijk titelde hij zijn compositie dan ook Ein Menschliches Requiem. De monumentale compositie voor orkest en koor die Ein Deutsches Requiem uiteindelijk werd, staat ver van dat intieme begin. Maar Brahms vergat zijn opzet niet: hij maakte zelf een versie voor 4-handig piano, soli en koor: transparant, intiem, kleurrijk en vooral heel persoonlijk.

Op zoek naar de mens Brahms, weven we tussen de delen van het Requiem herinneringen aan zijn kindertijd en zijn goede vriend Schumann. Die laatste bundelde in Kinderszenen verschillende kleinere werkjes die hem nauw aan het hart lagen, en waarin hij zelf vol heimwee terugdacht aan zijn eigen kindertijd. 

Het Banket neemt ons met tekst en spel nog verder mee, en zet het publiek als het ware naast de grote componist aan tafel. Zo dicht bij Johannes kwam je nog nooit… 

Bart Van Reyn, DIRIGENT
Jan Michiels, PIANO
Inge Spinette, PIANO
Ilse Eerens, SOPRAAN
Thomas Oliemans, BARITON

De ticketverkoop voor deze voorstelling start op donderdag 21 oktober om 13 uur

https://www.vlaamsradiokoor.be/