Een programma waarin het contrapuntisch meesterschap van Johann Sebastian Bach centraal staat: met muziek van Bach zelf, waaronder Preludes en Fuga's uit Das wohltemperierte Klavier, en muziek geïnspireerd door Bach. De tintelende eenvoud van de piano, in vaardige handen van Julien Libeer, contrasteert met het rijke klankenweefsel van de vocale werken. Of hoe een rationele techniek zo diep kan ontroeren.

Het oeroude contrapunt had en heeft een enorm bepalende impact op de identiteit, persoonlijkheid en expressie van de Westerse muziek. Ze maakte klassieke muziek rijker en gelaagder, en bloeide helemaal open dankzij het virtuose vakmanschap van Johann Sebastian Bach. 

Fuga, canon, imitatie: geen enkele techniek van contrapunt was hem vreemd. De rimpelingen die zijn werk in de muziek veroorzaakten, deinen uit over de eeuwen heen en beïnvloeden zowat alle muziek die na hem geschreven werd - tot zelfs de jazz.

Een eerbetoon dus aan contrapunt: de kunst om met iets zo vluchtig als klank een hecht weefsel te creëren waarin melodie en harmonie haast tastbaar verdichten, is vandaag nog steeds ‘alive and kicking’ - met dank aan grootmeester Johann Sebastian Bach. 

Julien Libeer, piano
Bart Van Reyn, dirigent

Johann Sebastian Bach, Prelude and Fugue in C Major, BWV 846
Johann Sebastian Bach, Komm, Jesu, Komm, BWV 229: Komm, Jesu, Komm / Drum Schliess Ich Mich In Deine Hände
Johann Sebastian Bach, Prelude and Fugue in B-Flat Minor, BWV 867: Prelude
Felix Mendelssohn, Mitten wir im Leben sind, Op. 23, No. 3
Johann Sebastian Bach, Prelude and Fugue in A Minor, BWV 865
Johannes Brahms, Zwei Motetten, Op. 74: I. Warum ist das Licht gegeben
Johann Sebastian Bach, Prelude and Fugue in C-Sharp Minor, BWV 849
Knut Nystedt, Immortal Bach 
Johann Sebastian Bach, Prelude and Fugue in D Major, BWV 850
Sven David Sandström, Laudamus te

https://www.vlaamsradiokoor.be/